El comerç de proximitat s’ha vist beneficiat en la majoria de països europeus durant la pandèmia. Durant la primera ona, volent-se adaptar a les noves circumstàncies, molts establiments van començar a implementar nous canals ‘online’ i telefònics per a la realització de comandes a distància, enviaments a domicili o recollida a botigues. La reestructuració que ja estava vivint el comerç de proximitat, es va accelerar.

Factors clau

Amb la crisi sanitària, la connexió amb la comunitat i allò local ha adquirit més importància en els hàbits de consum de la població. La limitació de moviment, l’augment del teletreball (que ha flexibilitzat l’organització del temps) i el desig de donar suport als negocis locals per a pal·liar les conseqüències econòmiques de la pandèmia, són alguns dels factors pels quals la ciutadania va optar, i segueix optant, per comprar a botigues de barri.

Impacte en les cistelles

Segons l’estudi del grup de recerca UPC-IRTA, encarregat pel departament d’Agricultura de la Generalitat de Catalunya, l’interès pels productes locals ha augmentat un 19,6% entre els catalans. Així mateix, el volum de compra d’aliments a hipermercats i supermercats ha disminuït en un 5,3% dels casos, mentre que ha augmentat un 4,8% a botigues d’alimentació de barri.

En aquest sentit, segons l’estudi realitzat pel professor de la EAE Business School, Pablo Contreras, amb una mostra de més de mil enquestes realitzades el maig a Espanya: a causa de la covid-19, 7 de cada 10 persones prefereixen comprar productes de producció nacional, encara que siguin més cars.

Pel que respecta al futur, segons l’informe a escala europea d’EIT Food, gairebé nou de cada deu consumidors (un 87%) afirmen que és molt probable que mantinguin aquest hàbit de consum després de la pandèmia.

Oportunitats

En general, el comerç de proximitat es caracteritza per una atenció més personalitzada, i més confiança per part del consumidor en els productes adquirits.

Això suposa una oportunitat per a la indústria alimentària local. Per això, és essencial que estigui al nivell de les expectatives del consumidor en matèria de qualitat i seguretat alimentària.

De fet, segons dades d’una anàlisi del sector a Europa, realitzada per la consultora Iri: es va detectar un creixement dels fabricants mitjans i petits, enfront dels líders, entre juliol i setembre del 2020.

En aquest sentit, segons l’estudi de Xarxes Alimentàries Locals en Temps de Covid-19, realitzat per la Promotora d’Aliments Catalans (Prodeca), s’ha observat un creixement en el nombre de productors que han començat a distribuir els seus productes a través de xarxes de venda directa. En total, s’han registrat 517 noves altes a Catalunya, la qual cosa significa un augment del 23%. Nous registres que, al seu torn, s’han traduït en un augment de vendes i facturació.

A Proacciona comptem amb més de 15 anys d’experiència en consultoria alimentària, ajudant empreses com la teva a acreditar-se en matèria de qualitat i seguretat alimentària. Aquestes certificacions aportaran valor afegit a la teva marca i generaran confiança entre els teus consumidors i potencials clients; un factor clau, especialment ara. Posa’t en contacte amb nosaltres, els nostres tècnics estaran encantats d’assessorar-te.

11 + 1 =